Varje självgående gräsklippare är liknande i drift
Varje självgående gräsklippare är liknande i drift
Tillverkare erbjuder gågräsklippare och självgående enheter. Bak- eller framaxeln och hjulparet är kopplade till en del av motorkraften. Driftsättet och typen av konstruktion för kraftöverföring skiljer sig dock åt. Kilremmar, kopplingar, axlar och växlar är möjliga.
Omkopplingsbar motoreffekt
Hjuldrift för handhållna gräsklippare finns för fram- och bakhjul. I detta fall överförs kraften från motorn med en axel till ett länkage eller en spänd kilrem.
Omkopplingsbar hjuldrift rekommenderas, speciellt för en klippbredd på femtio centimeter eller mer. I den enklare versionen drivs hjulen med en konstant hastighet på högst 3,6 km/h. Kontrollerbara gräsklippare rör sig mellan 2,5 och XNUMX km/h.
Drivaxeln är avböjd till axeln
Drivaxeln «sticker ut» från motorblocket. Deras rotation förs in i hjulens löpriktning av en avböjningsväxel. På växellådan kan rotationen tas upp av en remskiva som driver kilremmen sträckt över den.
Det finns en andra skiva på hjulaxeln, med vilken rotationen riktas mot axeln, återigen med avböjning eller direkt, beroende på typ av konstruktion. Istället för en kilrem finns det gräsklippare som överför kraften med en axel.
Slirkopplingar ersätter differentialen
Precis som på ett fordon går de två hjulen på en axel inte parallellt. För att ersätta den faktiskt nödvändiga kompensationsdifferentialen har båda hjulen varsin slirkoppling. Denna komponent, även känd som frihjulet, gör också att gräsklipparen kan dras bakåt. Dessa frihjulsbussningar skiljer sig också mellan tillverkare och är ofta orsaken till att en gräsklippardrift är defekt. Med metall som glider och glider från metall är nötning oundviklig.
Dessa funktioner är i princip desamma i fyrhjulsdrifter, så vid reparation av gräsklippardriften måste respektive lösning från tillverkaren tilldelas.